Slabega avta ni več, »crkne« pa vse!

Tako se je ob vprašanju ene od udeleženk, kako ločiti dober avto od slabega, na drugem srečanju v okviru Popolne finančne preobrazbe pošalil Jurij Kočar, vodja tehnično-servisnega centra na AMZS.

Iz svojih na tisoče kilometrov dolgih izkušenj, nam je zaupal, ali se bolj splača kupiti nov ali rabljen avto, pa tudi, kako pametno skrbeti za avto, da bomo z njim imeli čim manj težav in seveda stroškov.

Mesečni stroški, ki jih porabimo za prevoz, in kjer glavnino stroška običajno pade na avtomobile, ne smejo presegati 15 odstotkov našega mesečnega proračuna. Toda to je včasih precej lažje reči, kot potem izpeljati v praksi, saj vemo, da je naš jekleni konjiček tudi del prestiža s katerim se radi pohvalimo, če ne drugega, že zato, da je malo zavisten vsaj naš sosed. Seveda pa v želji po dokazovanju, potem pozabimo, da nam denar beži skozi okno. Največkrat že takrat, ko se odločamo ali bomo kupili nov ali rabljen avto.

Se splača nakup novega avta?

»Nakup novega avtomobila se finančno ne splača, saj povprečni avtomobil v prvih dveh letih izgubi okoli tretjino vrednosti, po štirih letih pa je vrednost že prepolovljena,« pravi Jurij Kočar. Resda ima novo vozilo določene prednosti, kot so recimo vgrajeni najmodernejši sistemi delovanja, ekološka naprednost, manjši stroški vzdrževanja, boljše vozne lastnosti, izberemo ga lahko povsem po lastnih željah, imamo možnost zanesljivega in hitrega financiranja, ne gre pa zanemariti tudi občutka in vonja po novem, našteva Kočar.

Toda po drugi strani ima nakup novega avtomobila tudi svoje slabosti. Poleg višje cene avta, ki hitro izgublja svojo vrednost, je treba zanj skleniti dražje kasko zavarovanje. Zaradi visoke vrednosti običajno potrebujemo še kredit, kar še dodatno poviša stroške. »Ni pa res sicer splošno prepričanje, da so zaradi novega avtomobila višji tudi stroški servisiranja, ker bi tak avto zaradi garancije morali servisirati pri pooblaščenih serviserjih. Nov avto lahko namreč servisiramo tudi pri drugih kvalitetnih serviserjih, pa bo garancija obveljala,« navaja strokovnjak AMZS.

Kaj pa rabljeno vozilo?

Glavne prednosti rabljenega vozila so v prvi vrsti nižja nakupna vrednost, manjša izguba vrednosti po nakupu, možnost cenejšega osnovnega servisiranja, cenejše zavarovanje in kombinacije delnega kaska, zaradi nižje cene pa ga kasneje tudi lažje prodamo oziroma zamenjamo. Polege tega se lastniki rabljenega avta običajno ne obremenjujejo toliko z vsako prasko kot pri novem avtu, našteva Jurij Kočar in doda: »Starejša, preverjena in preizkušena tehnika ima z vidika predvidevanja okvar in popravil tudi določene prednosti. Toda po drugi strani imajo rabljena vozila tudi svoje slabosti: tehnična zastarelost, manjša učinkovitost motorja, večja poraba, večji izpusti škodljivih plinov.«

Pri rabljenih vozilih je seveda tudi možnost skritih okvar, prikritih in nestrokovno popravljenih poškodb. Večje so pričakovane okvare sklopov, ki se z leti obrabijo in pokvarijo, denimo podvozje, alternator, zaganjač, volanski mehanizem, zavorni sistem, elektronika, sistem polnjenja z gorivom in zrakom, vse bolj zapleteni in tehnično zahtevni izpušni sistemi, sklopke, vztrajniki … Sčasoma se lahko pojavijo tudi karoserijske pomanjkljivosti, kot so rjavenje, bledenje barve, tesnjenje.

Pri nakupu rabljenega vozila je tudi velika nevarnost prirejanja podatkov o prevoženih kilometrih in vzdrževanju vozila. »Ocena je, da je 80 odstotkov vozil po Evropi preplavljenih s spuščenimi kilometri, zato moramo biti na to pri nakupu zelo pozorni. Predvsem je to pogosto težava pri uvoženih avtih, saj avti iz tujine na leto opravijo precej več kilometrov, kot je to značilno za Slovence, ki letno delamo od 15 do 20 tisoč kilometrov. Zato je pred nakupom najbolje opraviti test kilometrov, ki ga med prvimi pri nas izvajamo na AMZS,« svetuje Jurij Kočar.

Pomembno je kvalitetno vzdrževanje

»V grobem nekako velja, da prvo polovico avta plačaš ob nakupu, drugo polovico pa kasneje za uporabo in vzdrževanje,« ocenjuje Kočar. Toda danes so avti precej bolj vzdržljivi kot nekoč, zato ni nujno, da jih menjamo po recimo prevoženih 200.000 kilometrih, saj je lahko pred njimi še dolga pot.  Je pa veliko odvisno od tega, kak avto kupimo in kako ga potem sami vzdržujemo. Za vzdrževanje vozila je pomembno, da ga servisiramo pri kvalitetnih serviserjih, ki vgrajujejo kakovostne rezervne dele, čeprav ni nujno, da so ti originalni. Pri neoriginalnih rezervnih delih pa je treba biti pazljiv, saj je trg preplavljen z deli dvomljive kvalitete. Za varno in udobno vožnjo pa je pomembna tudi izbira ustreznih pnevmatik, ki jih je treba ob obrabi pravočasno zamenjati.

Izbira pnevmatik

Kakšne pnevmatike izberemo je odvisno od več dejavnikov, recimo od vrste vozila, ali je to osebno ali terensko, od tega koliko kilometrov prevozimo na leto, kje vse se vozimo, od samega načina vožnje, ali smo na cesti v vsakem vremenu, tudi v največjih snežnih metežih in še kaj. Pri izbiri pnevmatik se splača upoštevati nasvete neodvisnih inštitucij, ki opravljajo teste pnevmatik.

Seveda pa skupne stroške vpliva tudi način naše vožnje. Pri tem lahko prihranimo kar nekaj goriva. Kako pa poteka varčna vožnja? »Hitrost je treba stalno prilagajati z zaviranjem z motorjem, pravočasno je treba prestavljati višjo prestavo in po potrebi preskakovati prestave, izogibati se hitremu pospeševanju in sunkovitemu zaviranju, uporabljati sodobne pripomočke, kot sta limitator in tempomat ter, ko je to mogoče, voziti v prostem teku.

Kako izbrati pravo zavarovanje?

Eden od večjih stroškov za avto je avtomobilsko zavarovanje. »Pred sklenitvijo zavarovanja je treba upoštevati ključne informacije o vozilu, ter o sebi kot vozniku in morebitnih drugih voznikih istega vozila, ter posebnostih naše vožnje,« pravi vodja zavarovanj na AMZS Katy Kocet Ivanič. In kaj vse vpliva na zavarovalno premijo? To so starost voznika, njegove vozniške izkušnje, lokacija prebivališča, dosedanje škodno dogajanje, dodatni popusti na paketna zavarovanja (stanovanjsko, nezgodno …), pa seveda tudi starost vozila, njegova nabavna vrednost, znamka vozila, moč motorja in prevoženi kilometri.

»Pomembno je, da ko vozilo kupujemo, že razmišljamo tudi o zavarovanju in koliko nas bo to stalo, kar pa večina žal ne naredi,« opaža strokovnjakinja AMZS. Dobro je treba razmisliti tudi glede kasko zavarovanja. »Nakup novega vozila na lizing ali kredit vedno zahteva tudi sklenitev kasko zavarovanja, ki ga lizing hiše in prodajalci vozila sicer »zapakirajo« v ceno vozila. Zato ob nakupu vedno raziščite tudi možnosti ali lahko zavarovanje sklenete tudi drugje, kjer bi lahko bila zavarovalna premija nižja, še posebej, če gre za rabljeno vozilo kupljeno s financiranjem,« svetuje Ivaničeva.

Kdaj potrebujemo kasko?

Odločitev ali avto kasko zavarovati ali ne, je v največji meri odvisno od starosti vozila, pa tudi od drugih dejavnikov. »Dokler smo odvisni od vozila in nam naše finančno stanje ne omogoča nenadnih izdatkov, je kasko zavarovanje smiselno, vsaj delne kasko kombinacije,« svetuje Katy Kocet Ivaničeva in doda: »Tudi, če je vrednost vozila nižja, je namreč ob nepredvidljivem dogodku težko najti lastna sredstva za popravilo škode, ki lahko velikokrat presežejo višino povprečne plače.«

Kdaj pa je kasko zavarovanja smiselno opustiti? »Za zelo draga starejša vozila je kasko zavarovanje smiselno opustiti, saj bo premija zaradi obračuna po novo-nabavni vrednosti vozila zelo visoka. Izpostavljamo pa, da točke preloma smiselnosti kaska v splošnem ni, saj je vedno odvisno od situacije posameznega voznika. Ko je vozilo starejše, je modro razmisliti o nadomestitvi splošnega kaska vsaj z delnimi kasko kombinacijami, pri čemer pa je pomembno vedeti, da bo za dolgoletnega zavarovanca z maksimalno doseženim bonusom ter drugimi zavarovanji, kasko zavarovanje še vedno ugodno,« ocenjuje strokovnjakinja AMZS.

Kako za zavarovanje plačati manj

Strošek, ki ga bomo plačali za zavarovanje, je odvisen od več dejavnikov, na katere lahko pomembno vplivamo tudi sami. Če kupimo manjši avto, bomo plačevali nižje premije, zato nikar ne pretiravajmo z velikostjo vozila, če takšnega ne potrebujemo, še posebej, če avto uporabljamo večinoma v mestu, kjer je običajno težava s parkiranjem. Če se vozimo pretežno po področjih, kjer je recimo velika verjetnost divjadi ali če vedno parkiramo na javnih in odprtih parkiriščih ali pa je velika verjetnost toče, kraje, poškodb na parkirišču, razmislimo o nakupu vozila, ki ima cenejše nadomestne dele.

Junija že tretje izobraževanje

Za deset družin v projektu Popolna finančna preobrazba je za nami torej že drugo izobraževanje. Najprej smo obdelali osnove vodenja osebnega proračuna, zdaj stroške prevoza, že v juniju pa vse kandidate čakajo nasveti strokovnjaka nepremičninske agencije Nepremičnine Plus. Družine so tudi v osebni obravnavi, vsi kandidati pa so ravnokar oddali tudi prva poročila o mesečnem vodenju svojih izdatkov. O vsem tem, bomo pisali v naših nadaljnjih blogih.